söndag 23 september 2007

Det här med att spela didgeridoo är en manlig företeelse i Australien. Aboriginerna har en strikt indelning av vad kvinnor och män har för uppgifter. Regeln är att männen spelar och undantagsvis spelar kvinnor. Vad vi vita kvinnor gör är ju något annat, vi lyder inte under de lagar som råder i de aboriginska samhällena. Men om man reser i Australien och kommer ut bland aboriginer skulle jag rekommendera lyhördhet inför deras åsikter och anpassning därefter.

Det finns säkert olika teorier om när i en kvinnas liv som det kan vara fysiologiskt lämpligt eller olämpligt att spela. Jag tror att man kan känna in det själv och så länge det inte handlar om överdrivet intensivt eller långvarigt spel är det nog bara hälsosamt. Vid tveksamhet skulle jag avråda från spel. Genom åren har jag själv spontant känt att jag inte ville spela under menstruationens första och andra dag. Min tanke var då att det kanske skulle kunna öka blodflödet. Det blev emellertid aldrig av att jag testade det och numer behöver jag inte längre fundera på den saken.

Inga kommentarer: